گزارش برنامه صعود به قله پهنه سار

به نام خداوند کوه و خداوند دشت

نام برنامه: صعود به قله پهنه سار "برنامه ۸۱"

همنوردان شرکت کننده: فراز شاپورزاده، فرزادصادقی، شهرزاد علیپور، حمید رضا رحیمی، حمیدرضا مستوری، مریم شیخ، حمید خاوری

سرپرست برنامه: حمید رضا رحیمی

زمان برنامه: ۱۴ خرداد ۹۵

نویسنده: حمید رضا رحیمی

سطح برنامه: 4

مقدمه:
آبان ۹۴ تلاشمون برای صعود به این قله از جبهه غربی به دلیل رعایت کردن قانون ۱۴ در نزدیکی قله به سرانجام نرسیده بود و تصمیم به بازگشت گرفته بودیم. امسال و در برنامه شش ماهه گروه تصمیم داشتیم از جبهه شمال شرقی (روستای سنگان) عازم منطقه بشیم. ۸ نفر از دوستان آمادگی خودشون رو برای شرکت در برنامه اعلام کرده بودند که حسین سلیمی به خاطر مشکلات شخصی، شب قبل برنامه اعلام کرد که توانایی حضور در برنامه رو نداره.
با توجه به تعداد کم حضار در این برنامه و صحبت با شهرزاد و عالم مبنی بر اینکه برخلاف صعودهای مرسوم این برنامه که ابتدا به آبشار سنگان و سپس قله پهنه سار انجام میشه، برنامه ای متفاوت اجرا کنیم و از یال غربی دره سنگان، ابتدا به قله صعود کنیم و در مسیر برگشت از آبشار عبور کنیم، با موافقت دوستان مواجه شدم و تصمیم گرفتیم برنامه رو بدین شکل و بدون اطلاع اعضا از این تصمیم اجرا کنیم.

گزارش برنامه:
ساعت ۵ صبح با حضور دوستان در محل قرار (آریاشهر) حرکت خودمون رو با یک دستگاه ون، به سمت روستای سنگان آغاز کردیم. حدود ساعت ۵:۵۰ بود که به روستا رسیدیم (با رسیدن به روستا با کمال تعجب با نگهبانی روستا مواجه شدیم که مبلغ ۲.۵۰۰ تومان به عنوان ورودیه دریافت کرد) و بعد از ۱۰ دقیقه، حرکت خودمون در مسیر مرسوم آبشار سنگان (کنار امامزاده) رو شروع کردیم. با کمی کوهپیمایی سبک به اولین خروجی مسیر که به کنار رودخانه منتهی میشد، رسیدیم. بین خروجی اول و دوم شک داشتم ولی حدسم خروجی اول بود پس به سمت پایین راهی شدیم و فراز مدام میگفت که مسیر منتهی به آبشار مستقیم هست و این مسیر اشتباه است (بنده خدا از برنامه خبر نداشت) با رسیدن به پایین متوجه شدم که اشتباه اومدیم و گروه رو به سمت مسیر اصلی هدایت کردم و چهره فراز که همیشه آرام هست تغییری نکرده بود و همچنان با آرامش به مسیر ادامه میداد.

بعد از ۱۰ دقیقه به خروجی دوم رسیدیم و با اطمینان گفتم به طرف رودخانه حرکت کنیم ولی فراز همچنان اصرار به مسیر مستقیم داشت ولی من و شهرزاد با اطمینان میگفتیم مسیر صحیح است. با عبور از رودخانه که برخلاف اوایل بهار، کم آب بود به ابتدای سربالایی منتهی به یال رسیدیم. مسیری با شن های ریز که احتمالا فرود از آن هیجان شن اسکی رو به همراه داره، موقع صعود چندان راحت نبود ولی به هر ترتیب بعد از نیم ساعت به ابتدای یال رسیدیم. حرکت خودمون بر روی یال رو ادامه دادیم و در بین راه فرزاد از پوست اندازی یک مار در لا به لای سنگ ها خبر داد که با باتوم خودش به پوست ضربه زد و با شگفتی متوجه حضور یک مار زنده که به داخل سنگ ها رفت، شدیم، پس به سرعت از آن منطقه گذر کردیم چون احتمال اینکه مار سمی باشه بسیار بود. کمی جلو تر در دور دست ها روباهی سفید رنگ که به سمت دره میدوید رو دیدیم و از چهره فرزاد میشد فهمید که چقدر ناراحته چون دوربینش رو نیاورده بود و قطعا با گوشی یا دوربین های معمولی نمیشد از این مناظر عکس با کیفیتی گرفت.

سنگان

ساعت ۷:۵۵ با رسیدن به محیطی مسطح به بچه ها خبر دادم که برخلاف تصورشون منتظر رسیدن به آبشار نیستیم چون مسیرمون به قله پهنه سار ختم میشه. پس، بعد از اطمینان از اطرافمون بابت عدم حضور مار، به صرف صبحانه مشغول شدیم. فرزاد هم که طبق معمول با دیدن منظره سر از پا نمیشناخت به دوبین گوشی بسنده کرد و مدام از مناظر عکس میگرفت. حمید رضا هم کمی علائم ارتفاع زدگی داشت که خوشبختانه مشکل جدی نبود و چند دقیقه بعد به بهبودی ۱۰۰٪ رسید.

یال پهنه سار

بعد از ۴۰ دقیقه حرکت خودمون رو با سرقدمی مریم و ته قدمی حمید خاوری، آغاز کردیم و وارد شیب تقریبا تندی که به نظر بیشتر از ۴۵ درجه بود، شدیم. با عبور از شیب با منظره فوق العاده زیبا، سرسبز و گل های زرد رنگ بهاری مواجه شدیم که برای شهرزاد و من، یادآور صعود پارسالمون به قله سی چال بود. بوی آویشن و کاکوتی در تمام منطقه به مشام میرسید و لذت صعودمون رو چند صد برابر کرده بود. همه خوشحال از حضور در این منطقه بودیم. منطقه ای بکر که ظاهرا در اون روز کسی جز گروه ما در آن حضور نداشت. چند دقیقه ای به استفاده از منظره و عکاسی پرداختیم و سپس مسیر را ادامه دادیم.

گوسفند سرا

حدود ساعت ۱۲ ظهر بود که به سنگ های عظیم منطقه رسیدیم و بعد از جمع کردن باتوم ها و دست به سنگ شدن ۲۰ دقیقه ای، از آن عبور کردیم و با گله ای عظیم از گوسفندان مواجه شدیم. سگ های گله که بوی غریبه استشمام کرده بودن مدام پارس میکردن و پس از دستور چوپانان، آروم شدن. نزدیک تر شدیم و با ۷-۸ چوپانی که صاحب گله بودن، خوش و بش کردیم و بهشون بابت حضورشون در این منطقه زیبا تبریک گفتیم و عکسی به یادگار گرفتیم. برای اولین بار خودم و احتمالا چند نفر دیگر از دوستان، گوسفندی که به گفته چوپانان، حدود ۲ ساعتی میشد که به دنیا اومده رو دیدیم که هنوز توانایی ایستادن بر روی پاهای خودش رو نداشت. بعد از خداحافظی با چوپانان به سمت قله و آخرین شیب مسیر حرکت کردیم و ساعت ۱۳:۳۰ بر فراز قله پهنه سار به ارتفاع ۳۳۸۷ متر (ثبت ارتفاع با gps گروه، مدل garmin map s4) ایستادیم و به هم تبریک گفتیم. خوشبختانه همه اعضا، بدون هیچ گونه مشکلی به قله رسیدند.

قله پهنه سار

فراز و حمید خاوری با ملون های پر آب و خوشمزه، ما رو سورپرایز کردن و هر کس از مواد خوراکی خودش به بقیه تعارف کرد. نزدیک لحظه بازگشتمون بود که یادم افتاد منم برای پذیرایی نقشه داشتم، با چند برگ اویشنی که در مسیر چیده بودم و چای کوهی که فرزاد بهم معرفی کرده بود فلاسک چای خودم رو پر کردم و بعد از عکاسی با بنر گروه، چند جرعه ای، چای با طعمی کم نظیر، بچه ها رو مهمان کردم و ساعت ۱۴:۰۵ به سمت آبشار سنگان حرکت کردیم.

۵ دقیقه اول بازگشتمون با مسیر رفت یکسان بود و بعد از اون با جدا شدن از مسیر رفت، وارد مناظر جدیدی شدیم که به اتفاق بر این عقیده بودیم که منظره و طبیعت مسیر صعودمون بی نظیر بود. متاسفانه مسیر آبشار تا قله پهنه سار به خاطر صعود زیاد و مسیر پهن، دارای پوشش گیاهی خیلی ضعیفی بود. کاش گروه ها، در صعود های خودشون حرکت خطی رو بیشتر یادآور بشن و وقتی قراره قسمتی از منطقه رو نابود کنیم، اون قسمت بیشتر از یک خط نباشه.

شمال شرقی

بعد از ۳ ساعت کوهپیمایی و گرسنگی همه بچه ها که بعضا به سردرد منجر شده بود، (به خاطر شدت آفتاب تصمیم گرفته بودیم با کمی تحمل، صرف ناهار را به منطقه آبشار موکول کنیم) ساعت ۱۷ به آبشار زیبای سنگان رسیدیم و بی وقفه به صرف ناهار پرداختیم و به خاطر باد و سرمای محوطه آبشار بلافاصله حرکت خودمون رو آغاز کردیم و ساعت ۱۸:۵۵ به امامزاده و وسیله نقلیه خودمون رسیدیم. همه خوشحال بودیم که در این برنامه یکبار دیگه تونستیم از زندگی شهریمون خارج بشیم و اتفاقات خاص و نابی رو تجربه کنیم.

آبشار سنگان

این برنامه، بعد از عبور از یک ترافیک طاقت فرسا در ساعت ۲۱:۵۰ در محل شروع برنامه، به اتمام رسید. جا داره از تک تک دوستانم که در این برنامه زحمت کشیدن تشکر کنم و جای تمام دوستانمون در گروه ام اس سنتر که در این برنامه حضور نداشتند رو خالی کنم.

توضیحات :
۱ – این صعود در خرداد ماه انجام شده، در صورتی که قصد صعود از این مسیر در زمستان را دارید از شرایط منطقه آگاه شوید.
۲ – طبق مشاهده اعضای گروه و گفته چوپانان، موجوداتی از جمله: مار، روباه، شغال و گرگ در منطقه وجود دارند.
۳ – تنها چشمه مسیر در نزدیکی امامزاده قرار دارد، به مقدار مناسب آب به همراه داشته باشید.
۴ – ترک جی پی اس برنامه و تصویر پانوراما قله را میتوانید از لینک های زیر دریافت کنید.