گزارش برنامه صعود به قله شاهان کوه – طرح سیمرغ

به نام خدا

نام برنامه: صعود به قله شاهان کوه "برنامه ۱۸۰"

همنوردان شرکت کننده: محمد حسین میرسعیدی، آوا صادقی، حسین عامری، محمد اعلاتاب، مینا رحیمی، محمد رضا حسینی، سیاوش پارسانژاد، Jaehak Yoo، فرناز قاسمی، محمد اسدی، زهرا محبوب، محمد صادق جلال، امیر ایزدپناه، حمید رضا رحیمی، فیروز شیخ نژاد، رایونا موسویان، مسعود بوربور، بابک کدخدازاده

سرپرست برنامه: حمیدرضا رحیمی

زمان برنامه: ۲۸ , ۲۹ شهریور ۱۳۹۸

سرقدم: محمد صادق جلال

ته قدم: فیروز شیخ نژاد

نویسنده: بابک کدخدازاده

سطح برنامه: سطح برنامه

تاریخ اجرا : ۲۸ و ۲۹/۶/۹۸

مدت زمان برنامه : ۱٫۵ روزه

استان : اصفهان

شهر مقصد : فریدون شهر

شهرهای بین راه : قم ، گلپایگان ، خوانسار ، داران ، فریدون شهر  سپس روستاهای سیبک ، نهضت آباد ، بردآسیاب ، سرداب پائین و سرداب بالا

مختصات جغرافیائی قله : N32° 48.181' E49° 58.972'

ارتفاع قله : ۴۰۲۵ متر از سطح دریا (گارمین map 64s)

ارتفاع از پای کار : ۲۷۵۹ متر از سطح دریا

ارتفاع قابل صعود : ۱۲۶۵ متر

طول مسیر صعود : ۹۹۷۰ متر

زمان تقریبی صعود : بین ۵٫۵ تا ۶٫۵ ساعت

زمان تقریبی فرود : بین ۳٫۵ تا ۴٫۵ ساعت

مسافت : از تهران تا پای کار ۴۹۲ کیلومتر

وسیله سفر : میدل باس

تعداد افراد گروه : ۱۹ نفر

مدت زمان سفر از تهران تا پای کار : بین ۸٫۵ تا ۹٫۵ ساعت

طول مسیر انتهائی خاکی : ۴ تا ۵ کیلومتر

مدت زمان طی مسیر خاکی بصورت پیاده : بین ۱ تا ۱٫۵ ساعت

مدت زمان طی مسیر خاکی بوسیله نیسان : ۲۰ دقیقه

در صورت نیاز به نیسان : با آقای شیاسی راننده نیسان ساکن روستای سرداب با شماره ۰۹۱۳۸۰۲۹۸۴۴ تماس بگیرید.

مسیر صعود گروه : مسیر شرقی – مسیری تابستانه

بهترین ماه های صعود : تیر، مرداد ، شهریور

نزدیکترین مرکز درمانی : بیمارستان رسول اکرم فریدون شهر در فاصله ۲۷ کیلومتری از روستای سرداب بالا

مسیرهای صعود :

۱- مسیر شرقی : از طریق روستای سرداب بالا – تنگه عرب – دهلیز جنوبی – قله شاهانکوه

۲- مسیر شمال شرقی : از طریق روستای سرداب بالا – دره شمال شرقی – قله شاهانکوه

۳- مسیر غربی : از طریق روستای شاهان – دهلیز غربی – قله شاهانکوه
موقعیت جغرافیائی :

نام قله شاهانکوه از روستای شاهان واقع در جنوب این کوه گرفته شده و این قله بر روی خط الراس شاهانکوه به طول ۴۳ کیلومتر در محور اصلی زاگرس که از شرق به غرب دارای کوه های متعددی بنام : دری ، دودکشان ، چال روغن ، لاشوم ، برد خیمه ، چال میشان و مارک است واقع شده است .

نمائی از قله :

پوشش گیاهی :
در این منطقه گیاهانی مانند لاله های واژگون ، انواع گون ، کما ، جاشیر ، ترشک ، زول ، چویل ، کرفس ، ریواس ، قارچ ، تره و شوید کوهی دیده می شود .

تنوع جانوری :
انواع پرندگان وحشی مثل عقاب ، قرقاول ، کبک ، و انواعی از کل ، بز کوهی ، خرس ، گرگ ، شغال و خرگوش در این منطقه زندگی میکنند .

میزان بارندگی سالیانه : بطور میانگین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیمتر در سال

میزان دمای سالیانه : بطور میانگین بین ۵ تا ۱۰ درجه سانتیگراد و قله معمولا باد خیز و دارای باد می باشد .


شرح صعود :
با برنامه ریزی قبلی ۱۹ نفر اعضای گروه با یک دستگاه میدل باس در ساعت ۱۳:۰۰ روز پنجشنبه مورخ ۲۸/۶/۹۸ از تهران به سمت فریدون شهر اصفهان حرکت کردیم . این مسیر را با عبور از قم ، سلفچگان ، گلپایگان ، خوانسار و داران طی نموده و در نهایت به فریدون شهر رسیدیم سپس از آنجا بطرف روستای سیبک ، نهضت آباد ، برد آسیاب ، سرداب پائین و سرداب بالا ادامه مسیر داده تا در ساعت ۲۲:۰۰ به ابتدای جاده خاکی که میدل باس قادر به رفتن در آن نبود رسیدیم پس از توقف با کمک گرفتن از اهالی روستا در پیدا کردن منزل راننده نیسان توانستیم برای ساعت ۵:۳۰ صبح فردا قرار نیسان را بگذاریم .
بلافاصله و با راهنمائی همان روستائی مهربان در محوطه مناسبی چادر زدیم و با خوردن شام و استراحت برای صعود فردا آماده شدیم .
در ساعت ۵:۰۰ صبح همگی بیدار و صبحانه ای مختصر خورده شد و در ساعت ۵:۳۰ چادر ها را جمع کرده و بقیه وسایل غیر لازم را در میدل  باس گذاشتیم و با نیسانی که از شب قبل هماهنگ شده بود راس ساعت ۶:۰۰ بطرف انتهای جاده خاکی یا همان ابتدای راه پاکوب که محل کمپ و چادر عشایر نیز هست براه افتادیم.
بعد از ۲۰ دقیقه به محل عشایر رسیدیم ولی خبری از آنها نبود و به گفته راننده نیسان ایشان بطرف مناطق گرمتر و جنوبی قشلاق کرده بودند . کمی بالاتر از این محل در سمت چپ تنها چشمه ای بنام چشمه عرب وجود دارد که باید برای حدود ۱۰ تا ۱۲ ساعت صعود و فرود آب برداشت و غیر از این چشمه محل دیگری برای برداشتن آب وجود ندارد .
با پر کردن مشک‌هایمان از آب در ساعت ۶:۳۰ در مسیر پاکوب براه افتادیم .

صعود به قله شاهان کوه

از اینجا تا ابتدای دو راهی تنگه عرب که مسیر شرقی (سمت چپ) و مسیر شمال شرقی (سمت راست) از هم جدا میشوند حدود یک ساعت راه است که از کناره دره پهنی با بوته زارهائی از گون تیغدار پوشیده شده اما راه پاکوب کم شیب و گام برداری راحت است .
با رسیدن به دو راهی تنگه عرب و طبق انتخاب سرپرست مسیر شرقی را در پیش گرفتیم ، لازم به ذکر است که در اوایل مسیر شرقی در فاصله ۳ متری از مسیر پاکوب چاهی طبیعی با دهانه ای به عرض ۱ تا ۱٫۵ متر و عمق حدودی ۱۰ متر وجود دارد که از مشخصه های مسیر شرقی می باشد و باید در گذر از کنار آن کمی بیشتر مراقب بود .

گزارش برنامه

دست به سنگ

از ابتدای تنگه عرب مسیر سنگ و صخره ای شده و به مرور معبر تنگ تر میشود که نیاز به دست به سنگ شدن را افزایش داده و بکار گیری توان بیشتری را می طلبد . در محلی بالاتر ، تنگه به حداکثر تنگی حدود ۱ تا ۱٫۵ متر عرض و دیواره های جانبی با ارتفاع ۳ تا ۴ متری میرسد و درست در همین نقطه یک دیواره کوتاه سنگی به ارتفاع ۲٫۵ متر در مقابل مان نمایان شد که با سعی فراوان و استفاده از طناب و حمایت از این مانع گذشتیم . پس از ساعتی دیگر به مرور زمان عرض دهانه تنگه بازتر میشود ولی راه پاکوب بیشتر سنگی و صخره ای شد و به دلیل عدم وجود مسیر خاکی ، راه پاکوب خیلی مشخص نیست و از میانه سنگ های کوچک و بزرگ باید مسیر خود را پیدا می کردیم .

بلندترین قله اصفهان

گروه کوهنوردی تهران ام اس سنتر

در ادامه مسیر یکی از همنوردان خانم گروه کمی دچار احساس ناتوانی شد که به همراه ته قدم و سرپرست مقداری از گروه عقب تر مانده و استراحت کردند ولی این همنورد گرامی با تلاش و همت با فاصله اندکی بعد از گروه به قله رسیده و تمامی گروه به سلامت موفق به صعود شدند . در ساعت ۱۲:۴۵ روی قله بودیم و همگی با خوشحالی از صعودی موفق مشغول به عکاسی شدند .

قله شاهانکوه

بام استان اصفهان

با پیشنهاد سرپرست و با توجه به اینکه سیمرغ نمادی از سی مرغ و پرنده است تصمیم گرفته شد تا در هر برنامه سیمرغ ، گروه یکی از پرندگان نادر ایرانی را معرفی و در راستای آشنائی کوهنوردان با پرندگان رو به انقراض ایران زمین و حفظ این میراث طبیعی سرزمینمان تلاشی کرده باشیم .
برای این برنامه سرپرست گروه پرنده " هما " را در نظر گرفته و مختصر توضیحی در باره آن می دهیم :

پرنده هما

پرنده هما یکی از گونه هائی است که شاید چیزهای زیادی درباره اش نشنیده اید ، نقش آن را در لوگوی هواپیمائی ملی ایران (ایران ایر) و سر ستون های تخت جمشید حتما دیده اید ، هما در اصل یک نوع لاشخور است که فقط استخوان می خورد و یکی از بزرگترین جثه ها را در بین پرندگان دارد و ممکن است قد آن به ۱٫۲ متر هم برسد ، و درازای بالهای این پرنده بین ۲ تا ۳ متر است .
شکار غیر قانونی هما باعث شده تا گونه در حال انقراض بشمار برود ، اما در حال حاضر جزء پرنده های حمایت شده ایران است و اغلب در ارتفاعات بسیار بالای مناطق دور افتاده کوهستانی پرواز و زندگی می کند .

طرح سیمرغ قله های ایران

باری در ساعت ۱۳:۱۵ قله را ترک و به سمت پائین حرکت کردیم که با عبور از سنگها و صخره های بزرگ و کوچک زیبا و یکی دو استراحت چند دقیقه ای در بین راه و با گذشتن از تنگه زیبا و خاطره انگیز در نهایت در ساعت ۱۷:۳۰ در محل چشمه عرب فرود آمدیم ، توصیه میشود حداقل ۳ لیتر آب در زمان صعود از این چشمه به بعد همراه داشته باشید .

پرنده های در حال انقراض ایران

بعد از استراحتی ۲۰ دقیقه ای و به در کردن خستگی راه سوار بر نیسان شده و به سمت میدل باس در فاصله ۵ کیلومتری حرکت کردیم طبق روال قبلی بعد از ۲۰ دقیقه به میدل باس رسیدیم و با تعویض لباس و قرار دادن کوله ها در صندوق ماشین در ساعت ۱۸:۱۵ سوار بر میدل به سمت تهران براه افتادیم .

البته در شهر گلپایگان برای صرف شام در حدود ۱ ساعت توقف داشتیم و پس از حرکت ساعت ۴:۰۰ بامداد به تهران رسیدیم .

دانلود ترک مسیر

  1. محمد صادق جلال گفت:

    سلام.

    برنامه خیلی خوبی بود و اولین صعود طرح سیمرغ گروهیمون خیلی دلچسب شد.

  2. جلال گفت:

    سلام دوست عزیز شماره تلفن ویا آدرس راهنما جهت صعود میخواستم در اختیار شما هست؟

  3. مهدی رضایی از شهریار گفت:

    سلام و عرض ادب
    خیلی ممنون از متن گزارش ؛ خیلی عالی و آموزنده بود
    خدا قوت….👏👏👏👏🙏🙏🙏🙏💚💚💚💚

  4. علی گفت:

    ۰۹۱۳۵۷۷۳۴۱۰خانه کوهنورد شاهانکوه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*