گزارش برنامه صعود به قله پاشوره

به نام خداوند زیبایی ها

نام برنامه: صعود به قله پاشوره " برنامه ۱۱۲"

همنوردان شرکت کننده: محمد بحرینی، احیا کیقبادی، محمدحسن پورزاد، شهرزاد علیپور، حمید خاوری، امین خاوری، علیرضا یگانه گوهر، سروش دانایی فر، حمیدرضا رحیمی، رایونا موسویان، محمد اسدی، مینا رحیمی،  حامد ولدبیگی، محمدرضا معلمی

سرپرست برنامه: حمیدرضا رحیمی

زمان برنامه: ۵ مرداد ماه ۹۶

نویسنده: احیا کیقبادی

سطح برنامه: 4

گزارش برنامه:
قرار برنامه به این صورت بود که یک گروه راس ساعت ۱۵ آریاشهر باشن و گروه دوم ساعت ۱۵:۳۰ محدوده نوبنیاد مقابل صباباتری. گروه اول راس ساعت و حتی قبل تر از اون در محل حاضر بودند ولی متاسفانه با تاخیر ۱۵دقیقه ای مینی بوس مواجه شدیم. همچنین تعدادی از بچه های گروه دوم هم تاخیر داشتند و یک گروه هم تهرانپارس به گروه ملحق شدند که سبب شد ساعت۱۶:۱۰ مسیر رو به سمت جاده هراز و روستای نوا آغاز کنیم. در بین مسیر یه توقف کوتاه برای خرید آب و بستنی داشتیم و حدود ساعت ۱۷:۲۰ بود که به روستا رسیدیم و در کمال تعجب با هوای نسبتا سرد و مطبوعی مواجه شدیم.

گزارش برنامه قله پاشوره

حدود ساعت ۱۷:۳۵ کوه پیمایی رو به سمت دشت آزو از کنار کارخانه آب معدنی نوا شروع کردیم. پس از حدودا ۲ ساعت و نیم پیاده روی و گذشتن از مسیری سر سبز و زیبا به دشت آزو رسیدیم.

صعود قله پاشوره

با تاریک شدن هوا و به خاطر گروهی که حوالی دشت کمپ زده بودن و در حال رقص و پایکوبی بودن کمی از مسیر منحرف شدیم ولی با مسیریابی درست حدود ساعت ۱۹:۱۵ به محل کمپ رسیدیم. حمید؛ امین، محمدحسن و علیرضا برای پیدا کردن محلی مناسب برای برپا کردن چادرها جلوتر از گروه حرکت کردند وبالاتر از کلبه داخل دشت، محل مورد نظر مشخص شده و شروع به برپایی چادرها کردیم که بخاطر آموزش دادن به اعضای جدید حدودا ۴۵ دقیقه طول کشید.

گزارش برنامه پاشوره غربی و شرقی
پس از برپایی چادرها بساط شام محیا شد و بچه ها هرچیزی رو که برای شام آورده بودند با هم قسمت می کردند. امین هم همبرگر آورده بود که کباب کنه و به همه بچه ها داد. بوی همبرگر بود که تو دشت میپیچید. قبل از شام حمید از تاریکی هوا استفاده کرد و آموزش­هایی مبنی بر اینکه که نور هدلایت یا چراغ قوه با چه ترتیبی نشون دهنده کمک خواستن هست و توضیحاتی درباره مثلث آتش و سوت زدن در کوه داد. بعد از شام حمید اعلام کرد که صبح فردا ساعت ۴:۳۰ بیدار شیم برای صبحانه و ساعت ۵ حرکت رو به سمت قله آغاز کنیم بنابراین ساعت ۲۳:۰۰ خاموشی اعلام شد. تعدادی از بچه ها خوابیدند و حمید به همراه تعدادی از پسرا رفتند که از رودخانه آب بیارن. در نهایت ساعت ۲۳:۴۵ دقیقه کل گروه به خواب رفتند و دشت در سکوت عمیقی فرو رفت.

و اما صبح روز بعد ساعت ۴:۳۵ هیچ کس غیر از حمید ساعت برای بیدار شدن کوک نکرده بود و هممون با عصبانیت و تعجب حمید مواجه شدیم. وقتی حمید با صدای بلند سعی داشت بیدارمون کنه صدای پارس سگی رو کنار چادرش شنیدیم و متوجه شدیم یه سگ گله که از شب قبل بچه ها بهش غذا داده بودن تا صبح کنار چادرهامون بوده. با روشن شدن هوا زیبایی دشت هممون رو به وجد آورد و منظره قله دماوند و سکوت دشت، زیبایی خاصی بهش بخشیده بود.

صعود تابستانه

در کنار محلی که کمپ زده بودیم کلبه ای کنار دو درخت قرار داشت که بعدا فهمیدم به این منطقه میگن گوسفندسرا. پس از خوردن صبحانه حمید خاوری، شهرزاد، و محمدحسن تصمیم گرفتند که تو دشت بمونن، بنابراین چادرها رو جمع نکردیم و بعضی از بچه ها با کوله های سبک تر ساعت ۶:۱۵ آماده حرکت شدند. در ابتدا چند مسیر برای صعود به قله مشاهده میشد که در نهایت همگی به یال اصلی منتهی میشدند. مسیر رو با شیب کم و با سرقدمی حمید رحیمی و ته قدمی امین خاوری شروع کردیم و مسیر رودخونه رو در پیش گرفتیم . بعد از حدودا ۳۰ دقیقه به رودخونه رسیدیم.

بهترین فصل قله پاشوره

خنکای صبح، سکوت دشت و صدای آب انرژی مضاعف برای شروع دوباره میداد، از رودخونه آب برداشتیم و دوباره شروع به حرکت کردیم.
ساعت ۸:۱۵ بود که اولین گرده از جبهه جنوبی رو صعود کردیم و بعد از اون یه استراحت ۱۵ دقیقه ای داشتیم.

راهنمای قله پاشوره

بعد از استراحت، دومین گرده به سمت شرق رو شروع به پیمایش کردیم و ساعت ۹:۳۰ به بالای گرده رسیدیم. قبل از رسیدن به یال اصلی گروه یک توقف نیم ساعته داشت، منظره دماوند از محلی که توقف کرده بودیم بسیار زیبا بود و بچه ها شروع کردن به عکس گرفتن. نکته جالب تو کل مسیر این بود که هممون آنتن داشتیم که از یه طرف باعث شد بچه ها علاقه به استوری گذاشتنشون یهو قلمبه شه و هم اینکه تو مسیر برگشت کمکمون کرد.

قله دماوند از پاشوره

پس از توقف ساعت ۱۰ دوباره مسیر رو به سمت قله ادامه دادیم در بین مسیر علی طغیانی بخاطر نداشتن آمادگی به همراه امین و آقا رضا با فاصله کمی میومدن. در نهایت حدودا ساعت ۱۲:۳۰ به قله پاشوره غربی رسیدیم.
فکر کنید آدم بعد از ساعت ها کوهنوردی با زحمت به قله برسه بعد ببینه یه گله گوسفند اونجا میچرن…

گزارش پاشوره غربی

روی قله امین با یه سورپرایز قشنگ هممون رو خوشحال کرد. هندوانه و خربزه روی قله، عالی تر از این نمیشد. بعد از یه استراحت ۴۵ دقیقه ای ( عکس گرفتن اونم با مونوپاد، فیلم، هندونه خوردن) حمید پیشنهاد داد که قله هلزم که در کنار پاشوره هست هم صعود کنیم. عده ای از بچه ها موافقت کردند و گروه به دوقسمت تقسیم شد. گروه اول موندن و گروه دوم حدود ساعت ۱۳:۱۵ به سمت قله پاشوره شرقی به راه افتاد. اینجا بود که سنگ های سیاه رنگ زیر پامون توجهمون رو جلب کرد. یه قله سیاه پر از سنگ پا، بچه ها شروع کردن به جمع کردن سنگ برای خودشون و بچه هایی که نیومده بودن.

نمای قله دماوند

گزارش برنامه قله پاشوره شرقی

بعد از عکس گرفتن با بنر و دماوند گروه دو دسته شد و بدون استراحت گروه دوم مسیر قله هلزم رو در پیش گرفت اما به دلیل کمبود وقت از پای قله هلزم برگشتیم و به گروه اول ملحق شدیم. بعد از یه استراحت کوتاه و خوردن خربزه ای که امین آوره بود حدودا ساعت ۱۴:۴۵ به سمت محل کمپ حرکت کردیم. مسیر برگشت با مسیری که صعود کرده بودیم متفاوت بود و تیکه هایی از مسیر رو بعد از آموزش حمید و امین به صورت شن اسکی پایین اومدیم که باعث صرفه جویی در زمان و انرژیمون شد. در نیمه راه به دلیل کمبود وقت حمید از شهرزاد و حمید خاوری از طریق بی سیم خواست که چادر هارو جمع کنند که وقتی گروه به محل کمپ رسید بعد از خوردن غذا و یه استراحت کوتاه به سمت روستا بریم و به تاریکی نخوریم.

در بین مسیر بعضی از بچه ها کندتر از بقیه بودند، یه تعداد سردرد داشتن و همه این ها که باعث شد به دو گروه تقسیم شیم. بنابراین گروه اول با سر قدمی امین خاوری و گروه دوم با سرقدمی حمید رحیمی به راه افتاد.توی مسیر وقتی دوتا گروه خیلی از هم فاصله گرفتند بی سیم امین باتری تموم کرد که باعث شد بچه های گروه دوم و بچه هایی که تو کمپ بودن از گروه اول خبر نداشته باشن، که همینجا بود که آنتن داشتن گوشی به دردمون خورد و زنگ زدیم به حمید و از نگرانی درشون آوردیم. تو راه برگشت بود که اهمیت همراه داشتن آب کافی رو درک کردیم. به چشمه که رسیدیم همه صورتامونو شستیم و بطری هارو پر کردیم و یکم پایین تر وقتی به کمپ نزدیک شدیم همه رفتن تو آب چشمه و خیس خیس برگشتیم پایین. این خنک شدن به هممون انرژی مضاعف داده بود و حدودا ساعت ۶ عصر به محل کمپ رسیدیم و گروه دوم هم با کمی تاخیر نسبت به گروه اول رسیدند. بعد از خوردن غذا و جمع کردن وسایل و زباله ها ساعت ۷:۱۵ به سمت مینی بوس حرکت کرده و ساعت ۹:۱۵ به محل شروع برنامه رسیدیم.

توضیحات :
۱ – این صعود در مرداد ماه انجام شده، در صورتی که قصد صعود از این مسیر در زمستان را دارید از شرایط منطقه آگاه شوید.
۴ – ترک جی پی اس برنامه را میتوانید از لینک های زیر دریافت کنید.