گزارش برنامه صعود به قله پورا

با یاد و نام خدا و درود بر همه دوستان

نام برنامه: صعود به قله پورا "برنامه ۱۲۴"

همنوردان شرکت کننده: محمد اسدی، محمد بحرینی، رایونا موسویان، احیا کیقبادی، بهاره پروانه وار، مینا رحیمی، حمیدرضا رحیمی

سرپرست برنامه: حمیدرضا رحیمی

زمان برنامه: ۱۵ دی ماه ۱۳۹۶

جلودار گروه: محمد بحرینی

عقب دار گروه: محمد اسدی

کل مسیر طی شده: ۷۴۰۰ متر

نویسنده: بهاره پروانه وار

سطح برنامه: 4

موقعیت جغرافیایی قله پورا:
قله پورا به ارتفاع ۲۸۹۸ متر از سطح دریا از جنوب به روستای کندر ، از شمال به روستای ابهرک و ارنگه ، از غرب به روستای آدران و از شرق بر روی خط الراس با گذر از قلل چال،  سیوچال، درزو و پشته بند به قله پهنه سار منتهی می شود.

معرفی منطقه صعود:
روستای ارنگه در ١۵ کیلومتری جاده چالوس که داری ٧ روستا از توابع بخش آسارا شهرستان کرج در استان البرز ایران است. پس از ورود به جاده چالوس از سمت کرج در کیلومتر ١۵، در جهت راست تابلویی می‌باشد که شما را به سمت این روستا هدایت می کند. از جمله مکان‌های دیدنی منطقه ارنگه، آبشار خور، دره هفت چشمه و پیست اسکی خور است.

وضعیت آب و هوای منطقه:
آب و هوای این روستا کوهستانی است و توسط کوه های بزرگ و کوچک احاطه شده. از نظر آب و هوایی شبیه شهرستان کرج است یعنی خشک و بی رطوبت، اما بدلیل قرار گرفتن میان چند رشته کوه به طور کلی هوای سردی دارد. در تابستان هوا تقریباً خنک است(حدود ٢۵ تا ٣٠ درجه سانتیگراد) و در زمستان بسیار سرد(حدود ٠ تا ١۵-) است.

پوشش گیاهی منطقه:
پوشش گیاهی منطقه شامل سبزی های صحرایی مثل بنه کوهی، مراکب، سُرچَک و گیاهان خودروی دیگر مثل گَوَن است، که مردم از این گیاه کتیرا می گیرند. همچنین گل گاوزبان، گل زرد و آویشن که خاصیت دارویی و طبی دارند.

گزارش برنامه:
صبح جمعه ساعت ۵ تعدادی از اعضا در منطقه آریاشهر به سمت کرج حرکت کردند و مابقی طبق قرار قبلی در محدوده کرج به گروه پیوستند. ساعت ۵:۳۰ مسیر به سمت جاده چالوس و روستای ارنگه آغاز شد. برای رسیدن به منطقه صعود باید مسافت ۱۵ کیلومتر بعد از کرج در جاده زیبای چالوس طی میشد. پس از پشت سر گذاشتن چشم انداز های زیبای جاده چالوس قبل از رسیدن به روستای آدران، در سمت راست جاده چالوس وارد جاده قدیم روستای ارنگه  شدیم. پس از گذر از چند پیچ تند به روستای زیبای ارنگه رسیدیم. بعد از پارک خودرو ها و انجام حرکات نرمشی حدود ساعت ۶ در هوایی نسبتا سرد صعود خود را با سر قدمی محمد بحرینی و عقبداری محمد اسدی آغاز نمودیم. با توجه به بررسی های انجام شده قبل از برنامه، مسیر صعود تقریبا خشک و بدون برف بود ولیکن بارش برف در روزهای اخیر محیط را برای برنامه زمستانی مناسب کرده بود. صعود از دامنه سمت راست دره در جهت شرق آغاز شد. در ادامه بعد از گذر از دره زیبا و پر از علفزار سوار بر یالی به سمت شمال شدیم.

در ابتدا مسیر، دره با پوشش گیاهی از جمله درختان پسته کوهی، زال زالک و بوته های خشک شده مانند گلپر و دیگر گیاهان و درختانی همچون بید و چنار پوشیده شده بود. بعد از یک ساعت کوهپیمایی در شیب نسبتا تندی حدود ساعت ۷ بدلیل نامساعد بودن شرایط یکی از همنوردان توقف کردیم. پس از گذشت ۱۰ دقیقه و به محض مساعد شدن شرایط گروه، همه اعضا پشت به پشت هم ادامه مسیر صعود را طی کردیم.

ارنگه قله پورادر طی مسیر، حمید که انواع روش های تشخیص جهت های شمال، جنوب، شرق و غرب را  پیش از این به گروه آموزش داده بود مجددا تکرار کرد و چالش جالبی بین بچه ها برای تشخیص درست جهت ها شکل گرفت. حدود ساعت ۹ بر یال اصلی با چشم اندازی بسیار زیبا که نمایی از سد کرج را نشان میداد در هوای بسیار خنک و مطبوع بساط صبحانه رادرکنار هم پهن کردیم و ۳۰ دقیقه را به این امر اختصاص دادیم.

زمستانه پوراساعت ۹:۳۰ ادامه مسیر صعود را به اتفاق همه اعضا پیش گرفتیم. هوا کاملا آفتابی بود و علی رغم سرد بودن هوا، برف زیادی به چشم نیامد و در قسمت هایی هم که برف بود پودری شکل بوده و ارتفاع آن تا مچ هم نمی رسید.  با توجه به سرعت صعود و زمان مناسب در نقطه ای با جمع کردن دوستان به بحث آموزشی مختصری در خصوص انواع تکنیکهای گام برداری پرداختیم.

گزارش برنامه

در ادامه مسیر به منطقه صخره ای رسیدیم که وجود برف پودری شکل مابین صخره ها هیجان برنامه را چند برابر و سرعت حرکت را کاهش داده بود. از این رو صعود برای برخی اعضا دشوار شده بود. اما با کمک حمید و مراقبت بچه ها از همدیگر مسیر صعود کمی سهل میشد. برای ایجاد چالش در برنامه از دوستان خواستیم تا دست به سنگ شوند. این مساله در باقی مسیر هم چند بار دیگر انجام شد. پس از آن به گردنه زین اسبی رسیدیم که بعد از گذر از آن به یک گرده سنگی برخورد کردیم که باز هم از شیوه دست به سنگ کمک گرفتیم.

هر کوهنوردی که قصد صعود به قله پورا را دارد، می تواند از این منطقه برای تمامی رشته های کوهنوردی یک برنامه خوب فراهم کند، از دره نوردی تا صخره نوردی و فرود از آبشار و شب مانی و صعودهای زمستانی. پس از پشت سر گذاشتن قسمت مشکل مسیر حدود ساعت ۱۱ جهت تازه کردن نفس و میل کردن کمی آب و تنقلات ۲ دقیقه توقف کردیم و پس از آن ادامه مسیر صعود را پیش گرفتیم. بدلیل انرژی زیادی که در مسیر صخره ها صرف شده بود دو نفر از بچه ها به تشخیص حمید در مسیر توقف کردن و بقیه اعضا مسیر صعود را پیش گرفتن. ساعت ۱۲:۳۰ گروه موفق به صعود قله ۲۸۹۸ متری و زیبای پورا شد.

قله پورا صعود

قله پوراپس از عکس برداری و لذت بردن از فضای منطقه که در ارتفاع قله پورا زیبایی آن دو چندان شده بود، به سمت بچه هایی که طی مسیر توقف داشتن حرکت کردیم. بعد از رسیدن پیش بقیه اعضا و خوردن میوه و تنقلات جهت ذخیره انرژی حدود ساعت ۱۳:۳۰، مسیر فرود را از همان مسیر صعود پیش گرفتیم.

گزارش برنامه پورادر هنگام فرورد آسمان به شکل خارق العاده ای تغییر شکل داده بود و زیبا بود، ابرها با اشکال عجیب این زیبایی را چند برابر کرده بودند.

مسیر صعود قله پورا

کوهنوردی پوراوجود برف در قسمت صخره ها فرود را برای اعضا دشوار کرده و سرعت گروه را به شدت کاهش داده بود. همین امر سبب دو دستگی گروه شد. محمد بحیرینی، احیا و من در جلوی مسیر و با فاصله از مابقی اعضا مسیر فرود را پیش گرفتیم، که در محل صبحانه برای یکدسته شدن گروه توقف کردیم. پس از ملحق شدن مابقی اعضا به ما، توقف کوتاهی جهت استراحت و صرف ناهار داشتیم. قبل از برنامه به تهیه  ناهار آماده و لقمه ای توصیه شده بود و همانطور هم که پیش بینی شده بود دمای کم هوا خصوصا با قرار گرفتن در سایه جبهه شمالی امکان استراحت طولانی را برای صرف ناهار نمی داد. ساعت ۱۵:۲۰ ادامه مسیر  فرود به سمت ماشین ها را پیش گرفتیم و ساعت ۱۷:۱۵ به ماشین ها رسیدیم. این برنامه را به موفقیت رساندیم و روزی به یاد ماندنی و پر از هیجان در تقویم کوهنوردی ام اس سنتر به ثبت رساندیم.