گزارش برنامه صعود به قله سهند– برنامه ۸۳ گروه کوهنوردی ام اس سنتر

به نام خدای مهربان

نام برنامه: صعود به قله سهند

همنوردان شرکت کننده: حمید رضا رحیمی، شهرزاد علیپور، عالم کلانی، مریم شیخ، فرزاد صادقی، ساسان آریا، حسین هاشمی، امین خاوری، حمید خاوری، حمیدرضا مستوری، مسعود ترابی، علیرضا ملکی، آیدا دشتی، فرشته برزگر، حسین حسینی، نرگس پیریایی، میرحسین حسینی، نوید آشنا

سرپرست برنامه: حمیدرضا رحیمی

زمان برنامه: ۳ و ۴ تیر ۱۳۹۵

نویسنده: عالم کلانی

سطح برنامه: 4

صعود به قله­ ی سهند اولین پیش برنامه ­ی گروه کوهنوردی ام اس سنتر برای صعود به قله­ ی دماوند در سال ۱۳۹۵ بود. پس از جا به جایی چند برنامه، بهترین زمان برای صعود به قله ی سهند، تاریخ ۳ و ۴ تیرماه ۱۳۹۵ در نظر گرفته شد. این زمان از نظر آب و هوایی نیز، زمان مناسبی برای صعود به این قله است. چون گرمای شدید تابستان را ندارد و دامنه­ ی سرسبز سهند نیز در این فصل سال بسیار دیدنی­ ست.

پس از ثبت نام اعضای شرکت کننده در این برنامه، بلیت قطار برای چهارشنبه ۲ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۴۵ تهیه شد. اعضای گروه که در این برنامه ۱۶ نفر بودند، تا ساعت ۲۱:۱۵ در راه آهن تهران جمع شدند. بلیت قطار درجه یک خلیج فارس با کوپه های چهار تخته به قیمت ۸۱۰۰۰ تومان (رفت و برگشت) خریداری شده بود. قطار رأس ساعت ۲۱:۴۰ به سمت مراغه حرکت کرد. سفر گروهی هر قدر هم که طولانی باشد، آنقدر لذت بخش است که به جز خاطرات خوب چیزی از خود به جا نمی­ گذارد. اعضای گروه مشغول بازی های مختلف بودند و کسی متوجه گذر زمان نمی­ شد. در نهایت، تا ساعت ۱ نیمه شب، بیشتر بچه ها خوابیدند.

پنجشنبه ۳ تیر ۱۳۹۵

ساعت ۸:۱۰ روز پنجشنبه ۳ تیر ۱۳۹۵ قطار به مراغه رسید. سفر گردشگری گروه در مراغه آغاز شد تا پس از آن راهی پناهگاه و دامنه های زیبای سهند شوند. از قبل، با یک دستگاه مینی بوس هماهنگ شده بود که در راه آهن مراغه منتظر گروه بود.

مراغه، یکی از شهرهای توریستی و تاریخی زیبای ایران است که آثار باستانی زیادی دارد. هوای خنک و بی نظیر این شهر برای اعضای گروه که از تهران آمده بودند، بسیار نشاط آور بود. اعضای گروه تا ساعت ۱۳ از بسیاری از آثار باستانی زیبای مراغه مانند گنبد سرخ، گنبد کبود، موزه­ ی ایلخانی و مقبره­ ی اوحدی، رصدخانه­ ی مراغه، گنبد غفاریه، رودخانه­­ ی صوفی چای و سد علویان دیدن کردند. دو نفر از دوستان (میرحسین و نوید) که ساکن اردبیل هستند نیز در مراغه به گروه پیوستند و چند تا از کوله پشتی های بچه ها را در ماشینشان جا دادند. پس از دیدن آثار باستانی مراغه، به سمت رستوران برلیان که از تهران برای ناهار روز پنجشنبه ی گروه هماهنگ شده بود رفته و متاسفانه بر خلاف قول مدیریت رستوران، نتوانستند سفارش غذا را آماده کنند. پیشنهاد میشود به هیچ وجه از این رستوران غذا تهیه نکنید، چون علی رغم تماس های مکرر از چند روز قبل برای هماهنگی، شدیداً بدقول بودند. پس از تماس با چند رستوران که همگی به علت ماه رمضان آمادگی تهیه­ ی غذا را نداشتند، بالاخره از تهیه­ ی غذای خاتون ناهار گروه تهیه شد و در فضای سبز محوطه­ ی امامزاده ای در شهر صرف شد.

اعضای گروه در ساعت ۱۵:۴۵ با مینی بوس و ماشین نوید راهی پناهگاه سهند شدند. مسیر مراغه تا پناهگاه حدود دو الی دو ساعت و نیم طول می­کشد و جاده در یک ساعت آخر مسیر، خاکی همراه با پستی و بلندی های زیاد است. مینی بوس حدود ساعت ۱۸ به پناهگاه رسید.

پناهگاه سهند در دامنه­ ی زیبای این کوه قرار دارد و راه ماشین رو تا خود پناهگاه وجود دارد. پناهگاه، یک ساختمان یک طبقه است که برای استفاده از آن باید از قبل با هیئت کوهنوردی مراغه هماهنگ شود. گروه کوهنوردی ام اس سنتر، از قبل تصمیم به شب مانی در چادر داشت و به همین دلیل از پناهگاه استفاده ای نشد. پس از بررسی چند مکان کنار چشمه ای که صد متر بالاتر از پناهگاه است و اطراف پناهگاه، سکوهای کنار پناهگاه برای برپایی چادر ها انتخاب شد. اعضای گروه با همکاری هم، هشت چادر برپا کردند و وسایل خود را در آن جا دادند.

دامنه­ ی سهند آنقدر زیبا بود که کسی نمی­ توانست از قدم زدن در آن صرف نظر کند. هوای خنک و پاک آن روح نواز بود و تا چشم کار می­کرد سبز بود و سبز. تپه های زیبا که هر کسی با هر ذوقی را وادار به عکس گرفتن می­ کرد. کمی آن طرف تر چند چادر عشایر نیز برپا بود که البته با ساختمان پناهگاه یک پیاده روی ده دقیقه ای فاصله داشت. قله­ ی سهند و قله­ ی فرعی کنار آن، از محل چادر ها به وضوح مشخص بود و بیش از حد واقعی آن، آسان و کوتاه به نظر می­ رسید.

بچه ها کنار محل کمپ آتشی برپا کردند و مشغول صحبت کردن و خوردن سوسیس کبابی های خوشمزه ای شدند که امین درست کرده بود. پس از عکاسی از مناظر زیبای اطراف، دیگر هوا تاریک شده بود و باید آماده ­ی صرف شام و خواب می ­شدند. شام را در چادر ها صرف کرده و ساعت ۱۰ شب، همه­ ی بچه ها آماده­ ی خواب شدند.

جمعه ۴ تیر ۱۳۹۵

هوای نیمه شب همراه با باران و باد بود که البته بارش باران تا صبح طول نکشید و صبح هوا کاملا صاف شده بود.

سرپرست گروه، قرار حرکت را برای ساعت ۵ صبح گذاشت. اعضای گروه بین ساعت ۳ تا ۳:۳۰ صبح بیدار شدند، چادر ها را جمع کردند، صبحانه خوردند و وسایل اضافه ای که برای صعود لازم نبود را به همراه چادر ها در مینی بوس گذاشتند.

ساعت ۵:۲۰ حرکت به سمت قله ­ی زیبای سهند آغاز شد. در ابتدای حرکت هوا تاریک بود و بعضی از بچه ها با هدلایت حرکت می­ کردند. زمان زیادی نگذشت تا هوا روشن شد. خوشبختانه خبری از باران یا باد نبود و صعود در هوای کاملا صاف و خنک انجام می­ شد.

مسیر صعود تا چشمه­ ی بالای پناهگاه تقریباً صاف بود و به سرعت طی شد. پس از آن ذره ذره به شیب مسیر اضافه می­ شد. در قسمت هایی از مسیر، شیب بسیار زیاد بود و سرعت گروه را کمی پایین می­ آورد. برای اینکه نفس اعضای گروه جا بیاید، تقریباً بعد از هر یک ساعت کمی استراحت در نظر گرفته می­ شد.

گروه، با سرعت مناسب به سمت قله­ ی فرعی ای که در سمت چپ قله­ ی سهند بود حرکت می­ کرد. پس از طی شیب های تند، ساعت ۸:۴۵ به قله­ ی فرعی رسیده و بلافاصله به سمت قله ­ی سهند حرکت کردند. از اینجا به بعد، مسیر خط الرأس بود و قسمت هایی از آن نیز سرازیری. شیب قسمت های سربالایی نیز چندان زیاد نبود. بیشتر مسیر، عبور از روی سنگ های بزرگ بود که در نزدیکی قله، تعداد این سنگ ها بیشتر می ­شد. به دلیل بالا آمدن آفتاب هوا تقریباً گرم شده بود.

پس از چهار ساعت کوهنوردی از ابتدای حرکت، ساعت ۹:۳۰ همه­ ی اعضای گروه برفراز قله­ ی سهند ایستادند. منظره­ ی دامنه­ ی کوه از قله بسیار دیدنی بود و می­ شد ساعت ها نشست و به تپه های سرسبز و زیبای آن نگاه کرد که با طیف گسترده ای از رنگ سبز تا دوردست ها ادامه داشت. روی قله کمی استراحت کرده و پس از خوردن خوراکی های خوشمزه و عکاسی از مناظر زیبا و اعضای گروه، ساعت ۱۰:۱۵ به سمت پایین حرکت کردند. ارتفاع قله با جی پی اس گروه ۳۵۶۵ متر ثبت شد.

مسیر فرود، تا پانزده دقیقه ­ی اول همان مسیر صعود بود اما پس از آن با پیشنهاد میرحسین و نوید، از مسیر صعود جدا شده و قبل از رسیدن به قله­ ی فرعی به سمت پایین ادامه پیدا می­ کرد. پاکوب مسیر برگشت نیز کاملاً مشخص بود اما به علت وجود شن ریز، صعود از این مسیر کمی سخت است. پس از دو ساعت کوهنوردی در مسیر فرود، گروه ساعت ۱۲:۱۵ به چشمه­ ی نزدیک پناهگاه رسید. تعدادی، با ماشین نوید که کنار چشمه بود و بقیه، پیاده به سمت محل کمپ حرکت کردند و کمی بعد همگی کنار پناهگاه به استراحت و صرف ناهار مشغول شدند. ساعت ۱۴:۳۰ از میرحسین و نوید خداحافظی کرده و به سمت مراغه و راه آهن رفتند.

ساعت حرکت ۱۸:۲۰ بود و چون کمی زودتر به راه آهن رسیده بودند، در فضای سبز جلوی راه آهن استراحت کردند تا زمان سوار شدن به قطار برسد. قطار ساعت ۱۸:۳۰ حرکت کرد. بچه ها هنوز انرژی زیادی داشتند و با بازی های مختلف و گپ زدن با همدیگر زمان را سپری می­کردند تا ساعت ۱۰ شب که بیشتر بچه ها آماده­ ی خواب شدند.

حدود ساعت ۳ صبح با صدای مهماندار قطار که برای جمع کردن ملحفه ها آمده بود، همگی بیدار شدند، وسایل را جمع کردند و منتظر رسیدن به تهران شدند. قطار ساعت ۴:۱۰ به راه آهن تهران رسید.

این برنامه نیز پس از خداحافظی در ایستگاه راه آهن تهران به پایان رسید و خاطره­ ای از زیبایی های سهند، مهربانی همنوردان، روحیه­ ی خوب و شادشان و یک صعود عالی را در ذهن همه ­ی اعضای گروه ماندگار کرد.

 

دانلود ترک (gps) ثبت شده توسط گروه کوهنوردی ام اس سنتر
تصویر ۳۶۰ درجه ثبت شده از روز قله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*