گزارش برنامه صعود به قله‌های گاوکشان و شاهوار– طرح سیمرغ

نام برنامه: صعود به قله‌های گاوکشان و شاهوار "برنامه ۱۹۰"

همنوردان شرکت کننده: حمید رضا رحیمی، امیر ایزدپناه، حنانه محمدی، لیلا شاکرمی، سارا امینی، آوا صادقی، بابک کدخدازاده، حسین عامری، محمد اسدی، مسعود صوفی، شهروز مهدی‌پور، رایونا موسویان، میترا کاوندی، سیاوش پارسا نژاد،  Jeahak Yo،  حامد فرحناکی، مهرداد ظرافتکار، محمد صادق جلال

زمان برنامه: ۸/۱۵،۱۶،۱۷/ ۹۸

سرپرست برنامه: امیر ایزد پناه

جلودار گروه: حمید رضا رحیمی

عقب دار گروه: محمد صادق جلال

نویسنده: بابک کدخدازاده

سطح برنامه: سطح برنامه

استان: گلستان و سمنان

شهرهای بین راه: تهران، شاهرود، روستای شاهکوه سفلی ،  قله گاوکشان (استان گلستان)

از روستای شاهکوه به روستای تاش علیا ، قله شاهوار (استان سمنان)

مسیرهای صعود قله گاوکشان:

روستای شاهکوه سفلی ، مسیر ۴ کیلومتری خاکی ، سنگ بن ، چشمه سنگ بن ، شیب متوسط تا تیغه های زیر گردنه زین اسبی ، گردنه زین اسبی ، قله

مسیرهای صعود قله شاهوار:

جبهه غربی: روستای تاش علیا ، جاده معدن بوکسیت (خاکی نیسان رو) ، دره خرسان ، چشمه پیر میشی ، قله

جبهه جنوب غربی: روستای نگارمن ، یال جنوب غربی

جبهه جنوبی: روستای زرشک ، یال جنوبی

مشخصات قله گاوکشان:

مختصات قله: N36° 34.573' E54° 45.823'

ارتفاع قله:  3835 متر

ارتفاع پای کار: ۲۵۶۷ متر

ارتفاع قابل صعود: 1268 متر

زمان تقریبی صعود: ۵ تا ۶ ساعت

زمان تقریبی فرود: ۳ تا ۴ ساعت

مشخصات قله شاهوار:

مختصات قله: N36° 31.415' E54° 27.369'

ارتفاع قله: ۳۸۹۴ متر

ارتفاع پای کار: ۳۳۵۳ متر

ارتفاع قابل صعود: 541 متر

زمان تقریبی صعود:  ۳ تا ۴ ساعت

زمان تقریبی فرود: ۲ تا ۳ ساعت

مسافت از تهران تا پای کار قله گاوکشان (روستای شاهکوه):  ۴۷۱ کیلومتر

مسافت از روستای شاهکوه تا پای کار قله شاهوار (روستای تاش): ۳۲ کیلومتر

وسیله سفر: اتوبوس (از تهران تا شاهرود)، مینی بوس (از شاهرود به روستای شاهکوه سفلی و تاش علیا)

تعداد افراد گروه: ۱۸ نفر

موقعیت گیتایی (جغرافیایی): خط الراس شاهکوه از شرق به غرب به طول ۱۵ کیلومتر بین مرز استان گلستان و سمنان از جنگلهای علی آباد شروع و تا بابل امتداد دارد و دارای قللی به نامهای گاوکشان ، کهکشان ، چالوئی ، یزدکی و شاهوار میباشد. این منطقه دارای تابستانهای معتدل و زمستانهای سرد و خشن می‌باشد. در غرب این خط الراس غار یخدان زیبا و منحصر به فردی به خاطر وجود یک چاه یخی و قندیلهای یخی داخل آن نیز وجود دارد.

پوشش گیاهی: بادام کوهی، لاله، شقایق، شیرخشت، نسترن وحشی، کاکوتی، شنگ، پیچک، قدومه، انواع گون، مریم گلی، گل عروس

گوناگونی جانوری: خرس، پلنگ، گراز، گربه وحشی، خارپشت، خرگوش، قوچ، میش، کل، بز، قرقاول، جغد، لاشخور، شاهین

وجه تسمیه ی نام قله: نامشخص

بهترین فصل صعود: تابستان و پائیز

سطح فنی برنامه: غیرفنی

چشمه های موجود در مسیر پیموده شده: 

گاوکشان: در انتهای جاده خاکی، چشمه سنگ بن

شاهوار: دره خرسان، چشمه پیر میشی

نوع شب مانی – گنجایش:

گاوکشان: در مسیر صعود پناهگاه یا جانپناهی وجود ندارد. در فصول گرم امکان برپا کردن چادر در انتهای جاده خاکی وجود دارد.

شاهوار: خانه کوهنوردان در روستای تاش – حدود ۴۰ نفر

نوع دسترسی به آب در شب مانی: 

گاوکشان: در بالای محل کمپ چشمه سنگ بن

شاهوار: در روستای تاش خانه کوهنوردان، چشمه پیرمیشی

پشتیبانی تلفن همراه: پوشش در برخی قسمت های مسیر

نزدیکترین مرکز درمانی گاوکشان: مرکز درمانی شهید صیاد شیرازی گرگان استان گلستان

نزدیکترین مرکز درمانی شاهوار: مرکز درمانی مجن استان سمنان

فایل مسیر گاوکشان (gps): دانلود

فایل مسیر شاهوار (gps): دانلود
 


شرح صعود به قله گاو کشان:

اعضای گروه کوهنوردی ام اس سنتر متشکل از ۱۸ نفر ساعت ۲۳:۰۰ روز سه شنبه ۱۴ام آبان ۹۸ در محل ترمینال جنوب منتظر اعلام برای سوار شدن به اتوبوس بودیم که نهایتا ساعت ۲۳:۳۰ شاد و با انگیزه جهت صعود به دو قله گاوکشان استان گلستان و قله شاهوار استان سمنان به راه افتادیم و ساعت ۵:۰۰ صبح چهارشنبه به شهرستان شاهرود رسیدیم. طبق برنامه ریزی های قبلی مینی بوسی برای انتقال گروه از شاهرود به روستای شاهکوه سفلی تدارک دیده شده بود(آقای قنبری ۰۹۱۲۲۷۳۰۹۴۳) که متعاقبا راس ساعت ۵:۳۰ سوار بر مینی بوس مذکور به طرف شاهکوه سفلی به راه افتادیم و پس از طی مسیر ۷۰ کیلومتری در ساعت ۷:۱۵ صبح به مقصد رسیدیم. بعد از خوردن یک صبحانه مختصر در روستای شاهکوه سفلی، گروه با یک دستگاه نیسان که آن هم از قبل هماهنگ شده بود(آقای حسنی ۰۹۹۴۴۶۸۱۳۵۱) در جاده خاکی به راه افتاد و در نهایت ساعت ۸:۰۰ به محل شروع کوهپیمایی رسیدیم در ساعت ۸:۳۰ حرکت به سمت قله آغاز شد.

ابتدای مسیر را با یک شیب متوسط صعود کردیم ولی در بالادست همانطور که مناظر کوهستان به واسطه صخره های سوزنی شکل و نوع رنگ شان زیباتر به نظر می‌رسیدند به سختی راه هم به دلیل وجود برف حدودا ۳۰ سانتیمتری و مسیر دست به سنگ صخره ای افزوده میشد که با تلاش و همیاری اعضای گروه به سلامت در ساعت ۱۲:۳۰ به گردنه زین اسبی رسیدیم.

از این محل تا خود قله شیب زیادی نیست و فقط باید طی مسیر شود تا به قله برسید.

بالاخره بعد از سعی و تلاش زیاد و برفکوبی نسبی، در ساعت ۱۴:۰۰ موفق شدیم همگی قله و مناظر زیبای اطراف آن را ببینیم و خستگی راه تقریبا طولانی و برفکوبی از تنمان به در آمد و مشغول انداختن عکس با فیگورهای مختلف شدیم.

در ساعت ۱۴:۳۰ قله را ترک و به سمت محل شروع کوهپیمایی عزیمت نمودیم. و در ساعت ۱۵:۳۰ در محل گردنه زین اسبی توقف کوتاهی برای صرف نهار داشتیم.

در زمان ۱۷:۳۰ همگی به سلامت به جاده خاکی رسیدیم. همگی سوار بر نیسان به سمت مینی بوس منتظر در ابتدای جاده خاکی حرکت کردیم.

طبق روال قبلی و در جهت معرفی پرندگان در حال انقراض ایران برای این صعود، پرنده "زاغ بور" در نظر گرفته شد. زاغ بور به عنوان جواهر کمیاب کویر در خراسان جنوبی شهرت پیدا کرده و تنها پرنده بومی ایران است که دائما در حال دویدن است. بالهای این پرنده با نواری سفید تزئین شده و در انتهای آنها سیاهی اعجاب انگیزی دارد که در تلالو خورشید جلای سبز و آبی از خود بازتاب میدهد . این پرنده در لابلای بوته های بیابانهای ماسه ای ایران آشیانه میسازد ۲۴ سانتیمتر طول دارد و شبیه به هدهد است اما بدون تاج سر. برای آشنایی بیشتر با این پرنده در حال انقراض بر روی این متن کلیک نمایید.


شرح صعود به قله شاهوار :

بعد از اتمام برنامه صعود به قله گاوکشان، مینی بوسی که گروه را به روستای شاهکوه آورده بود، همگیمان را به روستای تاش علیا در فاصله ۳۲ کیلومتری از روستای شاهکوه برگرداند و در روستای تاش طبق هماهنگی های قبلی به خانه کوهنوردان رفتیم و در اتاقی که از قبل رزرو کرده بودیم ساکن شدیم. (مسئول خانه کوهنوردان روستای تاش شاهرود، آقای باقر زاهدی ۰۹۱۹۳۳۴۹۳۶۷)

شب بعد از خوردن شام خیلی زود به خواب رفتیم و ساعت ۶:۱۵ صبح بعد از خوردن صبحانه و تدارک لازم برای صعود، با همان نیسانی که روز قبل همه را به شاهکوه برده بود، تا انتهای جاده خاکی به اسم جاده معدن بوکسیت رفتیم. بعد از ۴۵ دقیقه گروه به محل مورد نظر رسیده و در ساعت ۷:۰۰ کوهپیمائی شروع شد.

با اینکه مسیر صعود به قله شاهوار بسیار ساده تر از رسیدن به قله گاوکشان بود با اینحال خستگی صعود روز قبل کار رو کمی سخت کرده بود و سرپرست با استراحت های کوتاه در فواصل زمانی منظم باعث شد انرژی بچه‌ها حفظ بشه و حرکت گروه ادامه پیدا کنه.

با طی مسیری نه چندان سخت با مقدار برف کم ادامه مسیر به سمت قله جریان داشت تا اینکه در ساعت ۱۰:۰۰ گروه به قله شاهوار رسید. علیرغم گزارشات هواشناسی مبنی بر عدم وزش باد بر روی قله، بادی تند و سرد می وزید که کمی اذیت کننده بود .

با انداختن عکسها و مراسم قله ساعت ۱۰:۱۵ تصمیم به برگشت گرفته شد و خیلی سریع قله رو ترک کردیم و هر چه بیشتر ارتفاع کم می‌کردیم از شدت باد هم کم میشد.

ساعت ۱۲:۰۰ گروه به محل انتهای جاده معدن بوکسیت رسید و به سمت روستای تاش حرکت کرد که نهایتا در ساعت ۱۲:۴۵ به محل استقرار یعنی خانه کوهنوردان رسید.

بعد از دو صعود موفق حالا وقت اون بود که بچه‌ها خوراکی هاشون رو بیارن وسط و بساط نهار رو مهیا کنن. همگی نهارهاشون رو با هم شریک شدن تا لذت صعود رو دوچندان کنن.

پرنده  رو به انقراض مورد نظر برای معرفی در این برنامه " گیلانشاه خالدار" است. این پرنده جزء رسته آبچلیک سانان که در کنار برکه ها و مرداب ها زندگی میکنند و دارای ظاهری زیبا و تغییر رنگ پوششی و منحصر بفرد میباشد. گیلانشاه خالدار وابستگی شدیدی به محیط های آبی دارند و متاسفانه گونه این پرنده نیز در معرض انقراض است. کلوپ پرندگان کشور انگلستان جایزه ای ۱۰۰۰ دلاری برای عکسی که از گیلانشاه خالدار زنده در خاورمیانه گرفته شود در نظر گرفته است. این پرنده زیبا دارای طول ۴۱ سانتیمتری است و فاصله بین دو سر بالهای آن تا به ۸۷ سانتیمتر می‌رسد. برای آشنایی بیشتر با این پرنده در حال انقراض بر روی این متن کلیک نمایید.

بعد از صرف نهار تعدادی از بچه ها به استراحت مشغول شدن و تعدادی هم به گشت و گذار در محوطه روستا پرداختن تا مینی بوس گروه به روستا بیاد. بالاخره مینی بوس ساعت ۶ عصر به روستا اومد و گروه رو به شاهرود منتقل کرد و بعد از صرف شام و تفریح در محوطه رستوران زیبای شهر شاهرود ساعت ۱۱ شب ترمینال شاهرود رو به سمت تهران ترک کردیم و ساعت ۵ صبح جمعه به تهران رسیدیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*