گزارش برنامه صعود به قله‌ شیرکوه – طرح سیمرغ

نام برنامه: صعود به قله شیرکوه "برنامه ۱۹۱"

همنوردان شرکت کننده:   آوا صادقی – محمد جلال – Jaehak Yoo – بابک کدخدازاده – مینا رحیمی – سیاوش پارسانژاد – حمید رضا رحیمی – علی موفق بهنام – جمشید دخانچی – حسین عامری – امیر ایزدپناه – حمیدرضا طیب – لیلا شاکرمی – رایونا موسویان – حامد فرحناکی – حیدر عبداله زاده – هما صادقی

زمان برنامه: ۱۱ الی ۱۴ دی ماه ۹۸

استان: یزد

شهرهای بین راه: تهران، قم، کاشان، نطنز، نائین، میبد

مسیرهای صعود:
دره سوسن – دره شمس – بردستان سانیچ -لابیدشیر – بیدکبکان – لابیدسرخ – لایخچال -لاگردو- آب‌ریز

مشخصات قله شیرکوه:

مسافت از تهران تا پای کار قله شیرکوه (روستای ده بالا):  ۶۷۱ کیلومتر

وسیله سفر: قطار

تعداد افراد گروه: ۱۷ نفر

موقعیت گیتایی (جغرافیایی):  بلند ترین قله استان یزد ، با ارتفاع ۴۰۷۵ از سطح دریا در جنوب غربی شهرستان تفت و در فاصله ۵۰ کیلومتری یزد واقع شده است.این قله امتداد شمالی رشته کوه زاگرس محسوب میشود. از دیگر قلل منطقه میتوان از قله برفخانه تزرجان و دو قله آسمان نما ( معروف به قلل گاو و گوساله ) نام برد. برای صعود به قله مسیرهایی مانند ده بالا، بید کبکان ، لابیدسرخ ، لایخچال ، دره شمس ، دره سوسن و بردستان سانیج وجود دارد که پر تردد ترین مسیر مسیر ده بالا و دره نجیب میباشد.

پوشش گیاهی: عمده گیاهان دارویی بومی استان یزد را گل ختمی، قدومه،‌ زیره سیاه، کاسنی، هندوانه ابوجهل، گل حسرت، زیره سبز، خاکشیر، شکر تیغال، آنغوزه، وشاء، شیرین بیان، بالنگو، پنیرک خبازی، مورد، مرزنجوش، بارهنگ، ریواس، مریم گلی، تاجریزی، آویشن، گل ماهور و کاکوتی تشکیل می دهند.

گوناگونی جانوری: قوچ و میش، آهو ، کل ، بز و گرگ

وجه تسمیه ی نام قله شیرکوه: دلیل نام‌گذاری این کوه به دلیل شباهت آن به یک شیر خفته بر دستانش از فاصله دور ‌و همچنین به دلیل آب‌رسانی به بخش عظیمی از استان یزد به‌مانند مادریست که به فرزندان خود شیر می‌دهد می‌باشد

بهترین فصل صعود: زمستان – بهار

نزدیکترین مرکز درمانی: یزد – تفت – بیمارستان شهید بهشتی تفت

فایل مسیر (gps): دانلود

شرح صعود:
تهیه وسیله نقلیه مون از تهران تا یزد با کلی اتفاق رقم خورد. متاسفانه بلیط قطار زودتر از انتظارمون به اتمام رسید و مجبور شدیم بلیط اتوبوس تهیه کنیم. با پیگیری های صورت گرفته متوجه شدیم شرکت سیر و سفر ترمینال جنوب روز و ساعت دلخواهمون بلیط داره که اینترنتی بلیط رو تهیه کردیم. روز بعد با تماس سیر و سفر و ناسزا گفتن هاشون که چرا بدون هماهنگی بلیط خریدید برای ۲۰ نفرو شما غ… کردید و … مجبور شدیم بلیط رو کنسل کنیم. ( حالا نمیدونم داستان بهترین شرکت مسافربری اینطوریه یا چی؟ یه زمانی! خرید اینترنتی نیاز به تماس نداشت !!)
خوشبختانه متوجه شدیم امکان تهیه بلیط قطار فراهم شده و با آغوش باز از این اتفاق استقبال کردیم.

و چهارشنبه (۱۱ دی) به اتفاق یک تیم ۱۷ نفره راس ساعت ۱۹:۵۰ از راه آهن به سمت یزد حرکت کردیم. خیلی زود آماده خواب شدیم و هممون خواب راحتی داشتیم. با یک ساعت تاخیر ساعت ۴:۳۰ به یزد رسیدیم و بلافاصله با مینی بوسی (آقای شیوافرد ۰۹۱۳۱۵۴۶۶۱۰) که از قبل بابک هماهنگ کرده بود به سمت ده بالا حرکت کردیم و ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه بعد به روستا رسیدیم. هوا در روستا مساعد بود و باتوجه به تاخیر قطار و صعود یک روزه، خیلی سریع آماده صعود شدیم و راس ساعت ۶:۱۰ با سرفدمی محمدجلال و ته قدمی امیر به راه افتادیم.

صعود به قله شیرکوه

طرفای ساعت ۷:۴۰ بود که با طلوع خورشید برای صبحانه توقف ۲۰ دقیقه ای داشتیم و بعد از عبور از دره نجیب که مشکل خاصی برامون ایجاد نکرد، با حرکت و گامبرداری منظم محمدجلال ساعت ۹:۴۰ به جانپناه رسیدیم. شیرکوه دارای سه جانپناه، که قدیمی ترین آن ها سنگی و دو جانپناه جدید فلزی، هست. با صعودی که چند سال قبل به شیرکوه داشتیم، متوجه شده بودیم که جانپناه سنگی به دلیل ساختار و کوچکی، از دو جانپناه جدید گرم تر و برای شب مانی مناسب تر هست.

جانپناه شیرکوه

چند دقیقه ای رو در جانپناه به استراحت پرداختیم و بعد از اضافه کردن لباس برای صعود آماده شدیم. با پیشنهاد من، کوله ها رو سبک کردیم و وسایل اضافه مون رو در جانپناه فلزی قرار دادیم. ساعت ۱۲ ظهر با شروع بادی که انتظارش رو میکشیدیم به سمت قله حرکت کردیم. مسیر با شیب ملایم و گاها تند ادامه داشت ولی چیزی که پیمایش رو سخت میکرد سرعت زیاد باد بود. به هر ترتیب با چند توقف کوتاه ساعت ۱۳:۱۰ با کلیه نفرات به قله شیرکوه رسیدیم و ۲۰ دقیقه بعد و بعد از انجام مراسم قله، به سمت جانپناه حرکت کردیم.

گزارش برنامه قله شیرکوه یزد

طبق روال قبلی و در جهت معرفی پرندگان در حال انقراض ایران برای این صعود، پرنده "باقرقره گندمی" در نظر گرفته شد. کوکرگندمی پرنده ای ازتیره کوکرسانان (باقرقره سانان)می باشدکه درطبیعت روستای مخوربه تعدادزیادیافت می شودارزش این پرنده زیبا چیزی کمترازعقاب طلایی نمی باشد.کوکرپرنده ای است که درروستای مخوربازبان وگویش محلی ان را(کورکور)تلفظ می کنند.کوکرها دردنیاحدود۱۴گونه می باشند وازنظرشکل ظاهری واندازه هرگونه ان باگونه دیگری مقداری کمی تفاوت دارندکه کوکرگندمی که درروستای مخوروجودداردیکی ازان ۱۴گونه کوکرها است که کوکرهای دیگری به نام های کوکرهای طلایی،کوکرهای خال دار،کوکرهای شکم سیاه کوکرهای دم درازو….وجوددارند.  برای آشنایی بیشتر با این پرنده در حال انقراض بر روی این متن کلیک نمایید.

هر چه به سمت پایین حرکت میکردیم سرعت باد بیشتر میشد و گاها تخمین بادِ ۶۰ کیلومتر کار سختی نبود. همگی خوشحال از صعودی بودیم که تا چند روز قبل ممکن بود به خاطر سرعت بادِ پیش بینی شده لغو بشه. ساعت ۱۴:۵۰ به جانپناه رسیدیم و همگی میدونستیم که باید قبل از تاریکی هوا از دره نجیب عبور کنیم، پس خیلی سریع بعد از خوردن ناهار به سمت پایین حرکت کردیم. با سرعت مناسب گروه و البته یاری خورشید در صحت سلامت کامل ساعت ۱۷:۵۰ به ده بالا و مینی بوسی که در انتظار ما بود رسیدیم.

اقامتگاه بومگردی چهل پنجره یزد

بعد از سوار شدن به سمت یزد و اقامتگاه بومگردی خانه خشتی (شماره تماس : ۰۹۱۳۵۱۶۲۶۰۹) که از قبل رزرو کرده بودیم حرکت کردیم. وارد اقامتگاه شدیم و با استقبال مینا و لیلا که به خاطر مصدومیت در صعود همراهمون نبودن و صاحب اقامتگاه مواجه شدیم. از زیبایی اقامتگاه و مهمان نوازی شبنم خانم نگم که سریع با یک چای داغ خستگیمون رو به در کردن و با انرژی همانند اول صبح ولی آخرای شب به بازدید از شهر یزد و میدان امیر چخماق پرداختیم.

شب را در اقامتگاه به صبح رساندیم و پس از صرف صبحانه دلچسب در اقامتگاه به یزدگردی و بازدید از اماکن تاریخی یزد همچون موزه آب، آتشکده، دخمه و محله های قدیمی یزد پرداختیم. نکته قابل تامل شهر یزد، بسته بودن اماکن تاریخی در روزهای تعطیل بود به خاطر همین نتونستیم از خانه لاری ها، حمام خان، آب انبار و زندان اسکندر دیدن کنیم.

به هر حال بعد از بازدید از اماکن و صرف ناهار، به سمت راه آهن حرکت کردیم و راس ساعت ۲۰:۳۵ به سمت تهران حرکت کردیم و مجدد با ۳۰ دقیقه تاخیر ساعت ۴:۴۰ به تهران رسیدیم تا هشتمین برنامه از تقویم طرح سیمرغ گروه به پایان برسد.

این برنامه آخرین برنامه دوست کره ای عزیزمان Jaehak Yoo بود و جا داره به خاطر تمام لحظات خوشی که در این ۱ سال برامون رقم زد ازش تشکر کنیم. جی هاک به شغل معلمی مشغول هست و بعد از اتمام ماموریتش به کره بازگشت. قطعا دلمون براش تنگ میشه و در انتظار ۴ سال دیگه برای بازگشتش به ایران هستیم.